Schiphol en andere luchthavens zullen aangesproken worden op de verplichting die de rechter aan Shell heeft opgelegd. De CO2-uitstoot van het luchtverkeer moet ten opzichte van 2019 bijna gehalveerd worden. Momenteel komt de luchtvaartsector niet verder dan 5% minder CO2 in 2030. Halvering is wel haalbaar als de luchtvaart zich herstelt tot hoogstens 70% van het luchtverkeer in 2019. Vliegveld Lelystad kan niet voor uitbreiding met commerciële vluchten geopend worden. Zes burgerorganisaties constateren dat behoud van goede bereikbaarheid vereist dat de luchtvaartsector selectief kiest voor passagiers van en naar thuismarkt Nederland. Hun bestemmingen moeten voor de Nederlandse internationale handel en vakantiegangers van groot belang zijn. Het overstapverkeer zal afnemen. De trein kan korte vluchten overnemen. Al te goedkope stedenvluchten kunnen met belasting op tickets teruggedrongen worden. Vermindering van luchtverkeer brengt naast duurzaamheid ook andere voordelen met zich mee. De veiligheidsrisico’s en vlieghinder nemen effectief af. De verbeterde kwaliteit van de leefomgeving versterkt zowel de samenleving als het vestigingsklimaat. De woningbouw in de Schipholregio krijgt betere kansen. Personeel uit de luchtvaartsector kan nieuw werk vinden in de zorg, ICT en energietransitie.