(uit: Haarlems Dagblad 13 november 2017)

De gemoedelijke sfeer tijdens de demonstratie op Lelystad Airport zaterdag  weerspiegelde nauwelijks de intense weerstand tegen de uitbreidingsplannen van  het vliegveld.

Lelystad moet vanaf april 2019 een volwaardige vakantieluchthaven voor grotere  vliegtuigen worden als dependance van het overvolle Schiphol. Naar schatting tussen de vier- en vijfhonderd inwoners van Flevoland en  omringende provincies willen dat de opening van het nieuwe Lelystad Airport  wordt uitgesteld tot 2023, nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld en er meer  ruimte is voor de aan- en uitvliegroutes. Nu zijn die als het ware onder het  Schiphol-verkeer ‘aangelegd’.

„Gevolg is dat vliegtuigen te lang te laag moeten blijven, precies over natuur-  en stiltegebieden, rustige dorpjes en toeristenoorden. Kwalijk is dat bij de  vaststelling van de routes te weinig inspraak was en dat voorgespiegelde  herriecijfers aantoonbaar niet deugen”, zegt Leon Adegeest van belangenclub  HoogOverijssel. Samen met geluidsdeskundigen en piloten kraakt hij de milieueffectrapportage en  het luchthavenbesluit. „Alles moet over. Desnoods stappen we naar de rechter. De democratie heeft hier niet gewerkt.”

Misrekeningen

Hij krijgt bijval van Martin Duijvestijn, voorzitter van de Low Cost Airtaxi  Association, ook aanwezig in Lelystad. „Er zijn onder leiding van Schiphol-baas  Jos Nijhuis en voormalig verkeersminister Melanie Schultz grove fouten en  misrekeningen gemaakt. Door die onzorgvuldigheid zit Lelystad nu met de  gebakken peren”, vindt hij.

Copyright 2017 HDC Media B.V. / Haarlems Dagblad